Over het gebruik van AI bij onderzoek
Check eerst de regels!
Wil de opdrachtgever of de opleiding wel dat je AI inzet? Je stuurt in principe informatie naar een onbekende ontvanger. Waar gaat die informatie naartoe en hoe wordt die gebruikt?
Plak nooit de output van AI direct in je tekst!
Dus gebruik de output van een chatbot als uitgangspunt voor jouw schrijfwerk, of neem de suggesties om teksten in te korten of op andere manieren aan te passen over in jouw eigen woorden.
Je kunt AI chatbots op verschillende manieren inzetten bij je onderzoek:
- Om het onderzoeksgebied te verkennen, Bijvoorbeeld voor het zoeken van literatuur over, of voorbeelden van een bepaalde situatie.
- Om theorieën en modellen te vergelijken. Dus wat zijn overeenkomsten en verschillen of in welke mate zijn ze relevant voor een bepaald probleem.
- Om stukken tekst samen te vatten. Soms zijn artikelen erg lang en het scheelt veel leeswerk als je AI de essentie van een stuk kunt laten weergeven. Dan kun je alsnog besluiten of je ene artikel wel of niet meeneemt in je theoretisch kader.
- Als hulp bij een creatieve sessie. Geef 20 manieren waarop je dit probleem zou kunnen aanpakken, bijvoorbeeld.
- Bij het redigeren van je schrijfwerk. Je kunt AI vragen om een tekst korter te maken, of zakelijker, of meer geschikt voor een bepaald publiek.
Maak gebruik van een methodiek, zoals bijvoorbeeld:
- Het RTF framework:
- R = Rol. Geef aan voor welk publiek er een antwoord gegeven moet worden op jouw opdracht. Dus iets als: ‘maak een tekst die geschikt is voor en begrepen kan worden door een student, kind van 9 of een bezoeker’
- T = Taak. Geef opdracht om iets te doen. Dus iets als: ‘maak een tekst, verzin een oplossing voor, geef 5 mogelijkheden om, vergelijk’
- F = Format. Dus hoe moet de output worden vormgegeven. Dus iets als: ‘maak een tabel, maak een stuk van 2 pagina’s, voorzie de antwoorden van voorbeelden’
- Het P.R.E.P.A.R.E. framework (https://aipioneers.org/the-prepare-framework/)
- P = Prompt. Begin met een duidelijke vraag of opdracht. Bijvoorbeeld: ‘schrijf een samenvatting van de belangrijkste trends bij webshops’
- R = Rol. Geef AI een rol. In dit geval heb je het over de rol van de ontvanger van de informatie. Bijvoorbeeld: ‘analyseer de trends op zo'n manier dat ze begrepen kunnen worden door de gebruikers’
- E = Explicit. Wees specifiek over wat je wilt bereiken en vermijd misverstanden. Bijvoorbeeld: ‘laat in de samenvatting duidelijk zien hoe AI kan bijdragen aan het vergroten van de omzet’
- P = Parameters. Definieer duidelijk de lengte en de toon van de output. Bijvoorbeeld: schrijf een creatief (of juist zakelijk) stuk van maximaal 400 woorden’
- A = Ask. Laat AI jou eerst opheldering vragen over de opdracht voordat hij antwoord geeft. Bijvoorbeeld: ‘Stel me eerst vragen ter verduidelijking voordat je antwoord geeft’
- R = Rate. Vraag AI om zelf zijn output te beoordelen. Bijvoorbeeld: ‘Geef deze samenvatting een cijfer op een schaal van 1 tot 10 en geef aan waar de tekst kan worden verbeterd’
- E = Emotion. Een emotionele stimulus kan soms de kwaliteit van de output verbeteren. Bijvoorbeeld: ‘Probeer echt je best te doen. Dit antwoord is belangrijk voor mij’
Hoe ga je om met verwijzingen naar generatieve AI?
Zie tips op dit blog: https://blog3.han.nl/apastaartje/handleiding-generatieve-ai-en-apa/