H 3 De doelstelling
Checklist voor jouw doelstelling:
- Is de doelstelling gericht op dezelfde prestatie als het probleem, maar dan beter?
- Is de doelstelling specifiek geformuleerd, dus niet als 'beter', 'optimaal', 'beheerst', of iets dergelijks?
- Is de doelstelling meetbaar?
- Is de doelstelling opgesteld en geaccordeerd door de stakeholders?
- Is duidelijk dat met het bereiken van de doelstelling voldoende wordt bijgedragen aan de organisatiedoelen?
- Is vast te stellen of de doelstelling haalbaar is in de gegeven situatie?
Voorbeeldcasus Natuurpark Dennenstate
Je moet een doelstelling kiezen die goed te definiëren is en die gericht is op het verbeteren van het gekozen probleem. Zie de mogelijke probleemstellingen, zoals besproken bij Hoofdstuk 2.
En net zoals je het probleem op verschillende manieren kunt bekijken, geldt dat ook voor de doelstelling van het verbeterproject:
- Wil je natuur volop de kans geven om zich te ontwikkelen?
- Wil je zorgen dat bezoekers hun ding kunnen doen in de buitenlucht?
- Zoek je de balans (en hoe definieer je die) tussen recreatie en natuurontwikkeling?
Het betekent dat je in gesprek moet met de opdrachtgever. Wat wil die precies bereiken?
Doelstelling 1: Het voorkomen of verminderen van schade en verstoring kan op de volgende manier beschreven worden:
Vernielen of beschadigen van planten en bomen. Verstoren van het dierenleven, dat leidt tot vermindering van aantallen dieren doordat ze zich elders vestigen of door de onmogelijkheid om te broeden.
Deze doelstelling is te meten door het aantal beschadigingen en de aantallen dieren te tellen en te vergelijken met eerdere perioden
Doelstelling 2: Beheerst management van bezoekers kun je zien als een middel om het eerste doel te bereiken. Daarmee beperk je dus de opdracht. Deze doelstelling kan als volgt beschreven worden:
Inzicht in de aantallen te verwachten bezoekers en de middelen om ervoor te zorgen dat:
- Die aantallen binnen bepaalde grenzen blijven
- Er voldoende begeleiding en toezicht is om het gedrag van die bezoekers te bewaken en te sturen.
Deze doelstelling is te meten doordat er nooit meer dan 2500 bezoekers tegelijkertijd worden toegelaten en dat er minstens 1 personeelslid per 250 bezoekers aanwezig is.
Je kiest in overleg met de opdrachtgever een haalbare doelstelling.